פורסם על ידי: or100 | אוגוסט 11, 2009

פסיכולוגיה בין תרבותית פרק 9: מבוא

פרק 9 – מבוא

כללי

  • פרק 9 עוסק בהשלכות של ההבדלים בין תרבויות על מגע בין אנשים מתרבויות שונות.
  • בשנים האחרונות מגע בין אנשים מתרבויות שונות שכיחים הרבה יותר.
  • תיירות ענפה, חברות בינלאומיות, קשרי אינטרנט וכד'
  • תחילת הפרק עוסק בהסתגלות של אנשים העוברים מתרבות אחת לאחרת.
  • ולאחר מכן הוא עוסק באיך אנשים השייכים בו זמנית לתרבויות שונות ממשיגים את השייכות האתנית שלהם.
  • · אקורולציה
  • · כאשר אנשים באים במגע עם בני תרבות אחרת אז חלים בהם שינויים. שינויים אלה מכונים אקולטורציה
  • · אקולטורציה היא מכלול השינויים החלים באדם או בקבוצה בעקבות המגע עם בן תרבות אחרת.
  • אקורולציה יכולה להיות תוצאה של מגע ישיר בין בני תרבויות שונות
  • אקורולציה יכולה להיות תוצאה של מגע עקיף
  • עקב שינוים אקולוגיים או דמוגרפיים שהוחדרו בידי בני תרבות אחרת.
  • למשל: כשאירופאים הגיעו לאמריקאים רבבות מקומים מתו ממחלות שנגרמו על ידי חיידקים שהיו שלא היו קיימים קודם לכן ביבשת. – מחלות אילו גרמו שינוים של ממש גם באוכלוסיית אשר לא באו במגע ישיר עם אנשים מאירופה.

  • ישנן סיבות רבות שאנשים  באים במגע עם בני תרבות אחרת
  • המשמעות של מגע עם בני תרבות אחרת תלוי במידה רבה בהקשר הכללי שבו הוא מתרחש
  • מגע מרצון- למשל סטודנטים הבוחרים לבלות סמסטר באוניברסיטה זרה
  • מגע מאונס- למשל פליטים
  • · סוגים שונים של מגע בין אנשים מתרבויות שונות

א. המידה שבה המגע הוא מרצון

ב.  המידה שבה המגע ממושך

ואז אפשר לערוך טבלה

רצוני כפוי
קצר מועד תייר פליט השב לביתו עם תום הסכסוך
ארוך מועד מהגר כבוש ממושך

ג. מידת הדמיון בין הקבוצות

  • יש הבדל בחוויית הגירה בין אנשים המהגרים לארצות הברית מקנדה, ובין אנשים המהגרים לארצות הברית מבנגלדש

הלם תרבות ושלבי הסתגלות

  • · הלם תרבות ( culture shock)
  • · הוא כינוי פופולרי לתחושות הבלבול והלחץ שחווים אנשים העוברים מתרבות המוכרות להם לתרבות זרה

א) המחקר שעסק בהלם התרבות

  • במשך  שנים עסק רוב המחקר על הלם תרבותי בתחושות  של אנשים השייכים לאליטות חברתיות, ושל אנשים אשר עברו למדינה זרה מרצון
  • · לאחר מלחמת העולם השנייה יצאו אנשים רבים מארצות הברית לעבוד במדינות זרות: אנשי עסקים, מיסיונים, עובדי סיוע וכיו"ב
  • · רק מחקרים מועטים עסקו בתחושותיהם של פליטים ושל אנשים שחוו כיבוש בידי תרבות זרה.
  • · שתי נקודות אלה מהוות חסרון של המחקר.

ב) בעיות וקשיים הכרוכים במעבר מתרבות לתרבות

  • מעבר מתרבות לתרבות כרוך בהסתגלות לדברים רבים
  • מזון חדש, אקלים לא מוכר, דרכי לבוש חדשות
  • במעבר מתרבות לתרבות יש להתמודד עם מטלות בירוקרטיות רבות
  • מציאת דיור, ביטוח רפואי, רכישת מכונית וכד'
  • מעבר מתרבות לתרבות מלווה באי וודאות לגבי הדרכים הנאותות להתנהג ולגבי הדרך שבה ההתנהגות מתפרשת בידי אחרים
  • למשל בהקשר לזמן: האם איחור של כמה דקות מעיד על זלזול או שמעיד על תפיסה שונה של הזמן?
  • מעבר מתרבות לתרבות קשור לשינוי במעמד חברתי:
  • כאשר אדם עובר מתרבות לתרבות משתנה לרוב מעמדו החברתי. עבור מהגרים הדבר קשה במיוחד כי לעתים קרובות ההגירה כרוכה בירידה במעמד החברתי.
  • אדם העובר מתרבות לתרבות יחוש געגועים, והוא מנותק מרשתות התמיכה החברתית שהוא זקוק להם במיוחד בתקופת המעבר
  • במקביל אדלר ואחרים טוענים שמעבר מתרבות לתרבות זוהי חוויה מעשירה המאפשרת התפתחות אישית
  • אפשר לרכוש מיומנויות שיסייעו לאדם להסתגל לשינויים אחרים בחייו.

ג) מידת השינויים לאורך זמן בהסתגלותם של אנשים העוברות מתרבות אחת לאחרת: האם התחושות המתוארות לעיל הן קבועות או משתנות?

מודל עקומת ה U אוברג (1960)

  • אוברג טען שאפשר לחלק את תהליך ההסתגלות ל 4 שלבים אשר יוצרים יחדיו מעין עקומת U

1)       ירח דבש- תפיסה אידילית של התרבות החדשה- מתלהבים מהכל הכל נראה נפלא

2)       אכזבה ותסכול- ירידה חדה בשביעות הרצון, עוינות- מתפתחת עוינות כלפי התרבות החדשה ומתגברת תחושת האחווה כלפי זרים

3)       התאוששות- שיפור ביכולת התפקוד, שביעות הרצון חוזרת בהדרגה- לומדים את שפת המקום יש שיפור ביכולת לפעול ביעילות במקום החדש, מתחיל שלב של התאוששות, ותחושת שביעות הרצון חוזרת

4)       שלב ההסתגלות- שביעות רצון יציבה ללא שינויים חדים.

ביקורת על המודל

1)       חסרים מחקרי אורך (הבודקים את תחושותיו של אותו אדם לאורך תקופה ארוכה)

2)       המודל לא מפרט את משך זמן השלבים השונים (כמה זמן לוקח לכל שלב להתקיים)

3)       המחקרים התבססו על אליטות חברתיות ולא על פליטים.

  • בשנים האחרונות גוברת ההסכמה שאין עדות לתקפות המודל
  • הגישה המקובלת כיום טוענת שהסתגלות כרוכה בשינויים מתמידים התואמים את מידת ההכרות עם התרבות החדשה.

(למעשה מאמר 18 מהווה מתאר ביקורת על המודל של אוברג)

חזרה לפסיכולוגיה בין תרבותית

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: