פורסם על ידי: or100 | יוני 3, 2009

פסיכופתולוגיה – פרק 13: הפרעות למידה ייחודיות

הפרעות למידה ייחודית (פרק 13 עמוד 799)

הפרעות למידה הן בעלות אופי מוגדר ומוגבל, ועשויות להופיע אצל ילדים שמבחינות אחרות הם נורמלים לחלוטין, ואפילו מחוננים בתפקודים הכולל.

ההתפתחות הלא נאותה יכולה להתבטא בתחומי לימוד, שפה דיבור או מיומנויות מוטוריות והיא איננה נובעת מפגם גופני או נירולוגי ניכר לעין כלשהו.

האבחנה מוגבלת למקרים שבהם קיימת פגימה ברורה בביצועים בלימודים, או בפעילויות החיים היום- יומיות שאינה נובעת בפיגור שכלי או מהפרעת התפתחותית רחבת היקף (כגון אוטיזים)

הפרק מתמקד בליקויי למידה יחודים= הפרעות למידה.

בנים מאובחנים כלקויי למידה לעתים קרובות יותר מבנות

התמונה הקלינית בהפרעות למידה

יש הטוענים שבקשיי למידה מעורבים גם פגיעות רגשית שלפעמים נובעות מהדיסלקציה עצמה כלומר אדם שיש לו דיסלקציה (דיסלקציה = בעיות הקריאה) מפתח קשיים בחברה בגלל הדיסלקציה, קשיים שלא בהכרח קשורים בחברה עצמה.

ילדים לקוי למידה מזוהים ככאלה עקב פער בין רמת ההישגים האקדמיים הצפויים מהם לבין ביצועיהם האקדמיים בפועל, במקצוע לימודים אחר או יותר כגון חשבון, איות, כתיבה או קריאה. (בעיות קריאה ידועו בשם דיסלקציה).

למרות שהרקע המשפחתי שלהם, מנת המשכל וכד', מתאימה לפחות לרמה הממוצעת הם נכשלים לעתים קרובות כשלונות נוראים ובדרך כלל בהתמדה עקשנית ומתמיהה.

ההשלכות בין מפגשים של ילדים לקוי למידה לבין מערכת חינוך נוקשה עלולים להיות הרסניות להערכתם העצמית ולרוחתם הנפשית הכללית, וההשפעות האלה לא בהכרח דועכות עם סיום הלימודים.

גורמים סיבתיים בהפרעות למידה

באופן כללי אין ראיות משכנעות לליקוי תפקוד יחודי במערכת העצבים אצל ילדים ליקויי למידה. והחיפוש אחרי גורמים מסוג זה פחת בשנים האחרונות.

גם ליקויים או חוסר איזון במוח, לא העלו ממצאים מסוג זה.

ישנם חוקרים הסוברים כי הצורות השונות של ליקויי למידה או הפגיעות להתפתחות של ליקויים אלה מועברות בתורשה.

ההשערות הביולוגית או האורגניות בדבר האטיולוגיה של ליקויי למידה נפוצות ביותר אך הן נוטות לערפול בכל הנוגע למנגנוני הפעולה. (פרט לדיסלקציה)

השערות פסיכו-חברתיות על המקורות לליקוי למידה נגזרות בדרך כלל מהשקפה פסיכודינמית, מתיאוריית למידה, או מתיאוריה קוגניטיבית או מצירוף שלהן.

עד כה אף אחת מהגישות האלה לא זכו לתמיכה אמפירית מספקת.

החוקר וורן טוען כי עלינו לחקור מה מאפיין את הגישות שנוקטים אלה המיטיבים ללמוד, וזאת כדי שנוכל לזהות את תחומי החולשה העיקריים של ילדים לקויי למידה.

  1. אסטרטגיות זיכרון של תלמידים טובים לעומת לקויי למידה
  2. כיצד מפקחים תלמידים טובים על ביצועיהם השותפים
  3. איזה אסטרטגיות על משתמשים ליקויי למידה ואיזה תלמידים טובים
  4. מהי ההנעה של תלמידים טובים.

הטיפולים ותוצאותיהם

מאחר שכרגע לא ידוע "מה לא בסדר" אצל ילד לקוי למידה ממוצע אז גם ההצלחה בטיפול בילדים אלה מוגבלת.

אסטרטגיה משלבת להוראה: מודל התערבות מקיף לסיוע לילדים לקויי למידה.

המודל מאורגן לפי תחומי תוכן ספציפיים ומתאר מגוון אסטרטגיות הוראה המכוונות למורים ומתמקדות בהיבטים העיקריים של תהליך הלמידה: הכוונה, מסגור, יישום והרחבה.

ישנם מבוגרים עם ליקויי למידה מסוימים המצליחים להסתדר היטב בחייהם, וישנם כאלה הממשיכים לסבול מבעיות בתחום הביטחון העצמי, חסכים במיומנויות שגרתיות (חשבון וכד') וכד'.

חזרה לפסיכופתולוגיה

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: