פורסם על ידי: or100 | מאי 23, 2009

עבודה סמינריונית בקורס שיפוט והערכה בתנאי אי וודאות: מתי שמים את הביצים בסל אחד? – א. מבוא (0)

מידי פעם מתבקשים אנשים לבחור כיצד להשקיע את כספם: האם להתמקד במקור אחד כגון מניה מסוימת או תוכנית חיסכון מסוימת, או האם לגוון את מקורות ההשקעה שלהם ולפזרם על פני מספר מקורות.  בתקופות אחרות אנשים נצרכים לקחת הלוואות: אז הם עומדים בפני הדילמה – האם לקחת הלוואות ממקור אחד, כגון הבנק, או אולי לגוון את מקורות ההלואה שלהם, למשל: הלוואה מהבנק, הלוואה ממקום העבודה, מקרובי משפחה וכד'.

עניינה של עבודה זו היא לשפר את ההבנה בדבר המניעים של האנשים לגוון או להרתע מגוון; וכן לבחון האם אנשים מגוונים באופן שונה במצבים של רווח לעומת מצבים של הפסד.

לאורך השנים הצטברו עדויות רבות לנטייתם של האנשים להעדיף מגוון ברווח (אייל, 2006). נטייה זו הוגדרה כ"העדפה יציבה אבל לא שיטתית לדגימת גירוי אחד לפני חזרה לגירוי נתון"

(Brickman & D'Amat, 1975 אצל Avramov, 2004 ). הנטיה לגיוון קיבלה שמות שונים, כמו: "חיפוש מגוון" – "Variety Seeking"  (לסקירה ראה Mcalister & Pessemier, 1982) ו"הטיית הגיוון" -"Diversification Bias” (Read & Loewenstein, 1995) .

אחד מגורמי המצב אשר נמצאו כמשפיעים על הנטיה לגוון הוא במצב רווח שבו בסיטואציות ההחלטה מתבצעת בחירה סימולטנית לעומת בחירה סדרתית.

במחקר מעבדה הראה Simonson (1990) שכאשר צרכנים מתבקשים לבחור בבת אחת מספר מוצרים (בחירה סימולטנית) עבור צריכה עתידית הם מעדיפים לגוון יותר מאשר במצב שבו צרכנים מתבקשים לבחור את המוצרים זה אחר זה בסמוך לצריכתם (בחירה סדרתית). כך למשל באחד הניסויים במחקר זה, בחרו חלק מהנבדקים שלושה חטיפים לצריכה לשלושה ימים עתידיים ואילו חלק אחר של נבדקים בחר בכל יום חטיף לצריכה עבוד אותו יום. תוצאות המחקר היו בהתאם להשערות: התברר ש-64% מהמשתתפים אשר בחרו באופן סימולטני בחרו שלושה חטיפים שונים, ואילו רק 9% מהמשתתפים אשר בחרו בחירה סדרתית בחרו שלושה פריטים שונים.

הנטייה לגוון נמצאה גם במחקרי-שדה: באחד ממחקרי ההמשךSimonson and Winer  (1992)  נבדקה צריכה משפחתית ממשית של יוגורט, מתוך כוונה לבדוק את ההשערה שככל שגדל מספר היוגורטים הנקנים בקניה מסוימת הצרכנים מגוונים יותר בטעמי היוגורט שהם קונים. במחקר זה השתמשו בנתוני סורק אשר תעד את הקניות שערכו בפועל משפחות שונות ופרטים בתוך כל משפחה. התוצאות היו בהתאם להשערות והראו, שכאשר צרכנים קונים בקניה אחת כמות יוגורטים גדולה יותר אז מגוון טעמי היוגורטים הנקנים גדל. (בנוסף התברר שצרכנים אלה אף קונים טעמי יוגורט שהם לא קונים בדרך כלל).

הניסויים המתוארים לעיל אומנם מראים שבסיטואציות בחירה מסויימות יש נטיה לגוון יותר מאשר בסיטואציות בחירה אחרות, אך קשה להשוות את הניסויים הללו לאמות-מידה נורמטיביות מכיוון שאין בהם תשובה רציונלית ייחודית. כך למשל, במקרה היוגורטים או החטיפים קשה לטעון שזו בחירה פחות טובה לבחור טעמים שונים של יוגורטים או של חטיפים.

אחת האפשרויות להשוות את הבחירות שעורכים המשתתפים לאמת-מידה נורמטיבית היא לבחון, האם המגוון שבוחרים המשתתפים מוריד את התועלת של המכלול כולו או שמא הוא מדומה, ומבחינה נורמטיבית אין לו שום השפעה על שונות התוצאות של המכלול (אייל, 2006).

Rubinstein (2002) ערך סידרה של ניסויים בהם היה אפשר להשוות את הבחירות שעורכים הנבדקים לרציונל נורמטיבי. כך למשל באחד הניסויים היה על המשתתפים לדמיין שהם משתתפים במשחק בו נבחרים אקראית חמישה קלפים מתוך חבילת בת 100 קלפים הכוללת 36 קלפים ירוקים, 25 קלפים כחולים, 22 קלפים צהובים, ו-17 קלפים חומים. כל קלף מוקם במעטפה נבדלת. על משתתפים לנחש את הצבע של הקלפים אשר נמצא בתוך כל מעטפה. למרות שהבחירה הטובה ביותר שאפשר לנחש היא שיש קלף ירוק בכל מעטפה הרי שרק 42%  מסטודנטים בכיתה אחת ו-38% מהסטודנטים בכיתה אחרת בחרו חמישה ירוקים. (בנוסף התברר שאסטרטגיה פופולרית בקרב אלה שגיוונו שלא-לצורך הייתה אסטרטגית "התאמת ההסתברויות").

ממכלול הניסויים הסיק רובינשטיין, שכאשר אנשים עורכים החלטות מרובות יש להם נטיה לגוון את בחירותיהם לעתים קרובות וזאת למרות שההתנהגות האופטימלית דורשת מהם שלא יגוונו. הנטיה לגיוון-יתר בניגוד לרציונל נורמטיבי בר-השוואה נמצאה גם בניסויים נוספים (למשל ;Gal & Baron, 1996  Loom, 1998  אצל Rubinstein, 2002).

עד כה נמצא, שתחת מסגור של רווח קיימים תנאים מסוימים בהם אנשים נוטים לגוון. אולם פחות ברור כיצד אנשים נוהגים במסגור של הפסד.

חזרה לעבודה סמינריונית בקורס שיפוט והערכה בתנאי אי וודאות: מתי שמים את כל הביצים בסל אחד?

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: