פורסם על ידי: or100 | מאי 22, 2009

פסיכולוגיה בין המינים פרק 7 : פרויד והפסיכואנליזה

באופן כללי

  • נקודת המוצא של פרויד היא שאנטומיה היא גורל
  • בגלל ההבדלים האנטומיים בין המינים נוצרו ההבדלים בין המינים בתפיסה המוסרית
  • בגלל ההבדלים האנטומיים מתפתח אצל הבן אני עליון חזק, ובהשפעת האני העליון החזק מתפתח תפיסה מוסרית מפותחת מזו של הבת.

פירוט התיאוריה של פרויד

  • לפי  פרויד האישיות מתחלקת ל: סתמי, אני, ואני עליון
  • סתמי= החלק הפרימיטיבי, הבלתי מודע באישיות שמאכלס את הדחפים הבסיסים, הפעולה של הסתמי חסרת הגיון ומחשבה: הדחפים לוחצים להתבטא ולבוא לסיפוקם בלי התחשבות המחשבה אם הדבר הנחשק הוא אפשרי, מציאותי או מוסרי
  • אני עליון= מאוכסנים ערכי הפרט, לרבות העמדות והתפיסות המוסריות שנטעה בו החברה- האני העליון זה המצפון שמתפתח בעקבות הפנמת הילד את איסוריהם של הוריו ושל מבוגרים אחרים על פעולות מסוימות
  • אני= בורר בסכסוך בין הסתמי שרוצה לעשות מה שמתחשק לו, והאני העליון שרוצה לעשות מה שנכון וצודק, הוא מיצגת את המציאות הפיזית והחברתית ומתפקד ברמה ההכרתית.

  • לפי פרויד האישיות הבוגרת נבנית בשלבי הילדות המוקדמת: התהליך מתרחש בתיאום של המין עם "שלבי ההתפתחות הנפשית מינית" (פסיכו סקסואלית)

  • בכל אחד משלבי ההתפתחות הנפשית מינית שולט צורך ביולוגי המונע בידי הלבידו הממוקד באזור גופני ארוגני (=אזור הגורם הנאה)
  • שלב אוראלי- ההנאה מתמקדת בפה, שלב זה נמשך עד גיל 1-2
  • שלב אנאלי- ההנאה מתמקדת בפי הטבעת מגיל 2 עד 3-4
  • שלב פאלי- זהו שלב הקריטי מבחינת התפתחות ההבדלים בין המינים בתפיסה המוסרית, נמשך מגיל 3-4 עד גיל 6, ההתעניינות מרוכזת באיברי המין, הלבידו משנה את כיוונו- במקום להיות מכוון פנימה הוא מופנה כלפי אובייקט שמחוצה לו
  • הילד אוהב את אימו
  • הילדה אוהבת את אביה
  • נטיית הלבידו אל בן  המין השני מלווה בהתנהגות ובאיבה להורה בן אותו מין שהילד/ה רואה אותו/ה כמתחרה
  • אצל הילד קונפליקט אדיפוס
  • אצל הילדה קונפליקט אלקטרה = קונפליקט אדיפוס (תלוי בשנות ההגדרה של פרויד)

  • בגלל שלבנים יש פין, ולבנות יש פות אז פתרון הקונפליקט שונה אצל ילדים ואצל ילדות, וזוהי הסיבה להיווצרות הבדלים בין המינים בחוזק האני העליון, וכתוצאה מכך להבדל בין המינים ברמת התפתחות שלהם
  • בשלב הפאלי (בערך בגיל 5)  מתנסה הילד בקונפליקט אדיפוס (שרצח את אביו והתחתן עם אימו)
  • הילד שונא את אביו ומתחרה בו על האם
  • יחד עם זאת הילד מעריץ את אביו מכיון שהאב נתפס בתודעתו כמפרנס וכמגן, כסמל הכוח שהוא רוצה להזדהות עמו
  • הילד מתלבט ברגשות מעורבים עד שהרגשות המעורבים מתיישבים בלחץ חרדת הסירוס

עבור בנים

· חרדת הסירוס: הבן מפחד שיקחו לו את הפין

  • כשהילד המשתוקק לאמו ומקנא באביו מגלה כי לילדות ולנשים אין איבר מין זכרי הוא מתחיל לחשוש לאבדן איבר המין שלו
  • הוא חושש שהאב רואה את קנאתו ועלול לנקום בו באמצעות סירוס
  • בגלל פחד הסירוס, הילד מדחיק את תשוקתו לאמו ומזדהה עם אביו, בעל איבר המין הגדול משלו = הזדהות עם התוקפן= הבן מזדהה עם האבא
  • באמצעות הזדהות עם התוקפן פוחתת החרדה של הילד מפני נקמת האב (הילד מאמין שהאב לא יעניש מישהו שדומה לו)
  • כלומר האבא לא יפגע בבן מכיוון שלבן יש את מה שיש לאבא אז והם דומים והאבא לא יפגע במי שדומה לו כל כך.
  • פתרון הקונפליקט האדיפלי גודם להתפתחות "אני עליון" חזק ולהזדהות עם תפקיד המין הגברי
  • ההזדהות עם התוקפן גורמת להפנמת הערכים המוסרים והנורמות החברתיות של האב, ובאמצעותם – הפנמת ערכים ונורמות של התרבות בכלל. בצורה זו מתפתח המצפון שהוא הבט של האני העליון, המיצג את מערכת האיסורים והכללים
  • כלומר בתהליך ההזדהות עם האבא הילד מפנים את מערכת הערכים של האבא לתוך האישיות שלו וכתוצאה מכך נוצר אני עליון חזק
  • פרויד הסביר את התפתחותו של אני עליון חזק יותר אצל הבן לעומת הבן בגלל שהבן מונע בדחף גדול על מנת למנוע את חרדת הסירוס ולפתור את קונפליקט אדיפוס

עבור בנות

  • הבת מתנסה  בקונפליקט אלקטרה= קונפליקט אדיפוס (בשנים הראשונות זה נקרא קונפליקט אלקטרה ולאחר מכן זה שונה לקונפליקט אדיפוס עבור נשים)
  • כאשר הילדה מגלה, בשלב הפאלי שלבנים ולגברים יש פין ולה אין אז מתעוררת בה קנאת הפין (=תסביך הגבריות) והרגשת נחיתות  בהשוואה לאנטומיה הגברית-
  • כשהילדה מגלה שאין לה פין זוהי חוויה טראומתית ומכרעת עבורה
  • אצל הילדה קנאת הפין מתחילה את תסביך אלקטרה (אדיפוס) (וזה לעומת הבן שחרדת הסירוס פותרת את התסביך האדיפלי)
  • בתחילה הילדה דוחה את אימא ומאשימה אותה שהביאה אותה לעולם עם "ציוד" לא מספיק, ולכן היא מפנה את הלבידו שלה מהאימא שלה אל אביה ומצפה ממנו שיעזור לה להשיג פין.
  • מאוחר יותר הילד מבינה שה"סירוס" לא ניתן לתיקון ואז, כפיצוי, היא מייחלת ללידת בן מאביה
  • כלומר בעוד שחרדת הסירוס אצל הבן פותרת את הקונפליקט האדיפלי וכך יוצר את האני העליון הרי שאצל הבת קנאת הפין רק מתחילה את התסביך האידפלי

  • כלומר לילדה יש רגש של קינאה (קינאה זה רגש סבוך ומורכב יותר שנשאר במצב של ערפול לעומת חרדה (אצל הבן) שיותר קל להגיע עם החרדה לפתרון

  • כתוצאה מהקנאה הילדה נשארת תלויה בשני ההורים שלה
  • באב יחסי אהבה וקינאה
  • באם – האשמה של האם שהביאה אותה עם ציוד לא תקין לעולם, וכן  הילדה מקנאת באם על זה שהאם הצליחה להשיג גבר
  • לילדה אין תהליך הזדהות כמו אצל הבן, ולכן התסביך לא נפתר או שנפתר באיטיות לאורך השנים.
  • ואז האני העליון של הילדה לא מפותח ואז יש לה תפיסה מוסרית יותר נחותה בהשוואה לגברים.

  • קנאת הפין = תסביך הגבריות, נמצאת במרכז הנפש הנשית

בנים לעומת בנות

  • לפי פרויד האני העליון של נשים חלש מזה של גברים משום שפתרון התסביך האדיפלי אצל בנים נעשה באמצעות חרדה (סירוס האיבר הקיים), ואילו פתרון תסביך אלקטרה אצל נשים נעשה באמצעות קינאה באם והזדהות איתה שהיא הצליחה להשיג גבר
  • קנאת הפין- נקראת גם בשם "תסביך הגבריות" – והיא במרכז הנפש הנשית.

  • בגלל חולשת האני העליון של נשים אז התפתחותן המוסרית לעולם לא מגיעה לרמת התפתחות המוסרית של הגברים
  • תפיסת הצדק שלהן נחותה מזו של הגברים
  • חוש הצד של נשים פתוח אוביקטיבי מזה של גברים
  • בשיפוטן המוסרי הנשים מושפעות מרגשות סוביקטיביים של אהבה ושנאה

ביקורת על התיאוריה של פרויד

  • ישנם הרבה ביקורות על התיאוריה של פרויד
  • אי אפשר להעלות על הדעת שום התנהגות אנושית שתוכל לסתור את הפסיכואנליזה

1. התיאוריה הפסיכואנליטית לא עומדת בעיקרון ההפרכה

2. מחקרים לא תמכו בתיאוריה

  • אצל ילדים לא נמצאה שום עדות לחרדת סירוס

3. מחקרים לא מצאו שלנשים יש אני עליון חלש משל גברים או חוש צדק נמוך משל גברים או מצפון חלש מזה של גברים

  • במקרים רבים מחקרים הוכיחו את ההפך


מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: