פורסם על ידי: or100 | מאי 21, 2009

פסיכולוגיה בין המינים יחידה 3:(א) מניע ההשג והפחד מכישלון

הישג

  • מניע ההשג זהו חלק ממערכת צרכים אשר מפעילה אותנו
  • השג זה השאיפה להשיג משהו שיש לו ערך וחשיבות
  • השג זה לעמוד בסטנדרטים של הצלחה

  • מקללנד אומר כי השקלול בין השאיפה להצליח, ובין הפחד מהכישלון קובעת את הכיוון, את העצמה ואת העקביות של התנהגות לצורך הישג
  • נטיה חזקה להימנע מכישלון מעכבת את הפרט בהתמודדותו עם מטרות הישגיות
  • נטיה חזקה להצליח מגבירה את נטיות של הפרט להתמודד עם מטרות הישגיות
  • הדומיננטיות של המניעים שונה מאדם לאדם
  • השאיפה להצליח והפחד מכישלון מושפעים גם מגורמי מצב: הערכה של הפרט לגבי הסיכוי להצליח או להיכשל בביצוע המשימה והערכת התגמולים החיובים והשלילים הצפויים בעקבות ההצלחה או הכישלון בביצוע

א. מניע ההישג

  • מניע ההשג באופן כללי (מיעל)
  • ההשג זה צורך של הפרט להתמודד עם רמות הצטיינות שהוא מציב לעצמו
  • זהו צורך טבוע, כמו תו אישיותי
  • צורך ההשג מתפתח מוקדם מאוד בשלב ההתפתחות שלנו
  • צורך ההשג הוא יחסית קבוע:  הוא לא דינמי, הוא טבוע בו לא משתנה מתחום לתחום

  • מקללנד הניח שההבדלים הבין אישיים בביצוע מטלות משקפים הבדלים יציבים במניע ההישג, ההבדלים האלו באים לידי ביטוי גם בלימודים ועבודה
  • מקללנד השתמש במבחן TAT (צריך לספר סיפור בתגובה לכרטיסים עם ציורים של תמונות) כדי למדוד מניע השיג
  • מקללנד הניח שהנבדק שחש צורך להצליח, יאפיין את הדמויות שהוצגו במבחן TAT  כאילו הן חותרות למצוינות ויעסוק הרבה בהשלכות שיש לכישלונות ולהצלחות
  • הציון במבחן נקבע על פי מספר תוכני ההישג שנכללו בסיפור
  • התיאוריה של מקללנד התבססה על ההנחה שיש מתאם חיובי בין עצמת הצורך בהישג לבין השגים ממשיים
  • מקללנד הצליח להראות שיש קשר ממשי בין הציון במבחן, הבודק את מניע ההישג לבין הישגים בלימודים

מניע ההשג של גברים ונשים לפי מקללנד

  • במחקרים חלוצים התברר שמניע ההשג של נשים היה נמוך מזה של גברים
  • לא נמצא קשר בין מניע ההישג של נשים וגברים לבין הישגיהן בלימודים
  • מקללנד התעלם בתחילה מהתוצאות על נשים ופיתח את התיאוריה על מניע ההשג על גברים בלבד.
  • הרבה חוקרים תמכו במסקנה שמניע של ההשג של נשים נמוך מזה של גברים
  • בעזרת ממצא זה ניסו להסביר את ההשגים הנמוכים של נשים בעולם העבודה.

ערעור על הממצאים שלפיהם מניע ההשג של נשים נמוך מזה של גברים

  • אפשר להעביר את המבחן בשני תנאי מבחן שונים
  • מבחן רגוע (ניטראלי)
  • מבחן בתנאי "עירור והשגיות" – להעביר מבחן קודם ולהגיד שהמבחן הראשון בודק אינטליגנציה כד'

  • במבחן רגוע (ניטראלי) התברר שמוטיב ההשג של נשים גבוה מזה של גברים
  • בתנאי עירור והשגיות עלה מוטיב ההשג של גברים ואילו של נשים לא עלה.

מסקנות: מניע ההשג מושפע מתנאי המבחן
  • לנשים יש מוטיב הישג גבוה
  • אבל מצבים מסוימים כגון מצבים שמעודדים תחרות אינם מעוררים את מניע ההשג של נשים, (אצל גברים כן מעוררים הישג)

  • כלומר ההבדל בין המינים במניע ההישג תלויים בין היתר במצב, ובתנאים שבהם מודדים את ההישג

מניע ההשג של נשים מקבל ביטוי שונה מגברים: ביטוי שהולם את תפקיד האישה
  • הופמן טוענת שמצבי תחרות ואתגר "מעוררים" את מניע ההשג בקרב הגברים ומדכאים אותו אצל הנשים
  • עבור נשים התנהגות נובעת מהשאיפה להיות מקובלת בחברה
  • (רעיון בדבר המקובלת בחברה נשען על הרעיון שנשים, יותר מגברים, רגישות לחיזוק בין אישי)
  • כאשר מתעורר קונפליקט בין מניע ההישג לבין המניע להיות מקובלת בחברה אז מתעוררת בנשים חרדה המפריע לביצוע

  • המחקר לא תומך ברעיונות של הופמן:
  • המחקר אומר שכנראה שהדבר שמניע את האישה להיות מקובלת בחברה זהו מניע ההישג שמקבל ביטוי באופן שהולם את תפקיד המין הנשי:
  • למשל עקרת בית בעלת ערכים חברתיים מסורתיים רוצה להיות בשלנית נפלאה בגלל שזה הדרך המקובלת וההולמת את תפקיד המין הנשי לבטא הישג ולאו דווקא בגלל הערכה חברתית
  • בחלק מהמחקרים
  • כאשר, במבחן TAT, החליפו את דמויות הגברים בדמויות נשים אז מניע ההשג של הנשים עלה
  • כנראה שהיה לנשים יותר קל להזדהות עם דמויות נשים
  • בחלק אחר מהמחקרים
  • מצאו שגם גברים וגם נשים מגיבים תגובות פחות השגיות לכרטיסי TAT  שמופיעות בהם דמויות של נשים
  • עולה השאלה האם מבחני TAT  בדק את מניע ההישג או שמא הוא בדק משהו אחר כגון התנהגויות הולמות/ לא הולמות את תפקידי המין.
יתכן שמבחן TAT לא בדק מניע השג אלא בדק משהו אחר

מניע ההשג תלוי בגיל האישה ובשלב ההתפתחות שלה
  • מניע ההשג תלוי, כנראה, גם בגיל האישה ובשלב ההתפתחות שבו היא נמצאת
  • בשלבים ראשונים של חיי האישה ההישגיות עלולה לעורר חרדה ולכן, באופן זמני,  היא מדחיקה אותה
  • למשל בחורה שמצטיינת בצבא ופוגשת את אביר החלומות שלה אז במשך זמן היא עשויה לזנוח זמנית את התוכניות שלה ללמוד רפואה ולחדש אותם רק לאחר שהגשימה את תפקידה הנשי (ללדת ילדים..)

יש דעה קדומה בנוגע לקשר בין נשיות להשגיות
  • משערים שהתפיסה שלפיה קיימת אי התאמה בין נשיות להשגיות
  • גורמת לקושי של נשים להגביר את התנועה שלהם להשגיות במצבי תחרות
  • וכן גורמת לקשר בין  ההשגיות ובין שלב ההתפתחות שבו נמצאת האישה

  • בשנים האחרונות התפיסה בין נשיות להשגיות משתנה
  • מניע ההשג של נשים עלה במהלך הנשים (בסוף שנות החמישים לעומת שנות השבעים עלה) מניע ההשג של הגברים לא השתנה

סיכום מניע ההשג

1) אין הבדלים של ממש במניע ההשג אצל גברים לעומת נשים

  • כלומר לנשים יש מניע השג כמו של גברים

2) תחרות ואתגר מעוררים את מניע ההשג אצל גברים, אבל מדכאים אותו אצל נשים

  • נשים מונעות להשגים בתפקידים שהולמים את מינן
  • מניע ההשג של נשים תלוי בשלב ההתפתחות שבו הן נמצאות
  • (רואים שמצבי תחרות יותר מרתיעים נשים כמו במכרזים, בעולם האקדמיה וכד')

  • (ייתכן שמניע השג זהו תכונות אישיות)

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: