פורסם על ידי: or100 | מאי 15, 2009

פסיכולוגיה בין המינים: יחידה 2 – הזהות המינית וסוגיית התורשה – סביבה

  • מעוף ציפור: בתת פרק זה שני נושאים
  • גנוטיפ ופנוטיפ
  • הויכוח בין הפסיכולוגים לרופאה (שאומרת שמה שחשוב זה הכרומוזומים)

  • הפרק שואל האם אפשר להסיק שהכרומוזומים וההורמונים הם האחראיים הבלעדיים להתפתחות כל סוגי ההבדלים בין המינים.
  • כלומר מהו המשקל היחסי של התורשה הביולוגית בעיצוב האדם לעומת גורמי הסביבה.
  • לגבי גברים ונשים: האם גברים ונשים דומים ביסודם בכל חוץ ממערכת הרביה?
  • האם ההבדלים בין גברים ונשים הם תוצר השפעות הסביבה שפעלו עליהם במהלך חייהם?
  • הקורס מנסה להציג גישה אינטראקטיבית:
  • זוהי גישה ששמה דגש על ההשפעה המשוקללת של התורשה ושל הסביבה
  • גישה זו אומרת שההבדלים בין גברים לנשים, והתכונות האנושיות נקבעים על ידי גורמים ביולוגיים וסביבתיים המקיימים ביניהם יחסי גומלין.
  • כלומר הגנים לא פועלים בחלל ריק, וגורמי הסביבה, שהאורגניזם נתון בהם משפיעים על התבטאות הגנים בפועל

גנוטיפ ופנוטיפ

  • לא קל להפריד בין תורשה לבין סביבה

גנוטיפ

  • מכלול הגנים המצויים בכרומוזומים של אורגניזם נקרא בשם גנוטיפ
  • זהו מהותו של האורגניזם כמערכת של גורמים תורשתיים
  • הגנוטיפ לא מתגלה לעין בהסתכלות באורגניזם לבדו, אבל הסתכלות בהורים ובצאצאים מראה שיש גנים מסוימים המועברים מדור לדור ונוצרים מצב שבו בפנוטפים של הדורות מופיעות תופעות זהות או דומות זו לזו

  • במילים אחרות
  • פנוטיפ זהו מראה של האורגנים כפי שנגלה לנגד עיננו
  • כגון: גובה, משקל צבע

  • גנוטיפ זהו המטען הגנטי האמיתי (כלומר הגנים שבפנים)
  • הגנוטיפ לעתים מדלג בדורות

פנוטיפ

  • מכלול התכונות הבאות לידי ביטוי באותו אורגניזם נקרא בשם פנוטיפ
  • כלומר הפנוטיפ זהו דמותו של האורגניזם החי (על מכלול תכונותיו) כפי שהוא מופיעה לעיננו בפועל
  • למשל
  • גודל, צבע עיניים, שיער
  • המבנה הפנימי  של הגוף: רקמות, תאים
  • תכונות אישיות.
  • אפשר להגיד שהגנוטיפ הוא התורשתי ולא הפנוטיפ

גנוטיפ בהתיחס לפונטיפ

  • ליבוביץ אמר (1988): "הפנוטיפ של היצור במשמעותו הגופנית והרוחנית כאחת הוא הגנוטיפ שלו פלוס תנאי החיים
  • כלומר:   פנוטיפ = גנוטיפ + תנאי חיים

  • במהלך השנים התברר שגנים מסוימים לא באים לידי ביטוי כלל, או שהביטוי שלהם הוא רק ביצירת פוטנציאל שמימושו תלוי בתנאי הסביבה (משקל וגובה)
  • למשל:
  • פנוטיפ- משקל וגובה:
  • תזונה נכונה תעזור לגן של הגובה (משקל) לבוא לידי ביטוי

  • לעתים, יתכן שתנאי החיים הביאו לכך שהפנוטיפ יראה אחרת מהגנוטיפ – מראה חיצוני שלא תואם את הגנים עקב תנאי חיים-
  • דוגמא לתנאי חיים יכול להיות: הורמונים של האם, איך גידלו את הילדים וכד'.

סביבה בהבט ביוכימי

  • במושג סביבה הכוונה גם לסביבה שקיימת בתוך התא, סביב לקרום הגרעין שהכרומוזומים נמצאים בתוכו
  • כלומר חומרים שונים שמגיעים מהסביבה, למשל הורמונים שהופרשו מאחת הבלוטות, יכולים להשפיע על פעילות הגנים
  • זוהי שאלה האם במונח סביבה אנחנו מכלילים את ההורמונים כי ההורמונים עצמם נוצרו לפי הצופן הגנטי
  • ומצד שני הפרשת ההורמונים מן הבלוטה נתונה להשפעת המוח והמוח הרי מושפע מהסביבה

הגישה האינטראקטיבית

  • ברור שמסובך להבחין בין תורשה לסביבה כאשר באים לדון בתכונות שקשורות בהתנהגות כמו: מזג סוער/ שקט, כישרון למוסיקה, אופי דיכאוני וכד'.
  • הגישה האינטראקטיבית חוקרת את השילוב בין התורשה לסביבה מתוך ידיעה כי ברוב המקרים הניסיון להפריד בין התורשה לסביבה נידון לכישלון

  • המצדדים בגישה האינטראקטיבית משערים
  • שגורמים ביולוגים (= גנוטיפ) קובעים את הטווח ואת הגבולות הפוטנציאלים של נטיות הפרט
  • הסביבה משפיעה על מימוש הפוטנציאל הזה הלכה למעשה- כלומר הסביבה מעצבת את התוצאה הסופית

  • קשה לבדוק את המשקל היחסי של גורמים תורשה וסביבה על ההתנהגות האנושית (קושי לערוך מחקרים ניסויים)
  • לפיכך מקור המידע הוא בני אדם חריגים, שמערכות הרבייה שלהם לא התפתחו התפתחות נורמלית בהיות ברחם בתקופת הינקות או ההתבגרות

  • "מין ביולוגי" הוא הפיך בשלבי התפתחות העובר השונים, ומהות הזכרות ונקבות שלהם נקבעת לא רק על פי המראה החיצוני של אברי המין.
  • התנהגויותינו המיניות ושאר התכונות וההתנהגויות מושפעות מגורמים נוספים בעיקר חברתים שפועלים עלינו.

  • שאלת התורשה מול סביבה בהקשר המיני: האם הזהות המינית נקבעת באופן ביולוגי (כרומוזומים, הורמונים ומאפיינים מיניים אנטומיים ניתנת לעיצוב על ידי הסביבה.


הויכוח בין הפסיכולוגים מני וארהארדט לבין הרופאה אימפרטו מקיגנטילי

א. מני וארהארדט טוענים: הזהות המינית מתעצבת ונקבעת במשך שתי שנות חייה הראשונות של הילד ותלויה במין שעליו פיו הילד גודל, ולא בנוכחות או בהיעדרם של כרומוזום Y , שחלות וכד'.

ב. אימפרטו מקגינלי ועמתיה טוענים: הזהות המינית היא גמישה במשך שנות הילדות, וההורמונים בגיל ההתבגרות הם המקבעים אותה באופן בלתי הפיך-

  • הם מייחסים פחות חשיבות למין שהילד חונך לפיו וחשיבות רבה להורמוני המין שמופעים במהלך גיל ההתבגרות

  • לכל אחת מהקבוצות יש עדות התומכת בעמדתה

א. מני וארהארדט- ניטראליות פסיכו סקסואלית

  • הם טוענים שהזהות המינית מתעצבת ונקבעת במשך שתי שנות חייה הראשונות של הילד ותלויה במין שעליו פיו הילד גודל, ולא בנוכחות או בהיעדרם של כרומוזום Y ,שחלות וכד'.

  • הם בדקו ילדים שנפגעו מהתסמונת הארנוגניטלית
  • הם גילו שהיה קל לשנות את המין שיוחס לילוד אם הדבר התרחש במהלך שלוש שנות חייו הראשונות
  • אבל שינויים בגיל מאוחר יותר היו קשים (אם לא בלתי אפשריים) מבחינה  פסיכולוגית)
  • דוגמא: ילד שגודל כבן, עד לגיל שתים עשרה חווה מועקה כשהתחילו לגדול לו השדיים, והוא בחר לעבור ניתוח להסרת שידיים על מנת לפתור את הבלבול.

  • הם בדקו פסידו הרמפודיטים אשר זוהו בלידתם כזכרים
  • אחד חונך כזכר וכתוצאה מכך התנהגת בהתאם לסטראוטיפ הגברי: התפתח באופן נורמלי, תפקד באופן נורמלי  התחתן
  • השני אובחן כהלכה כנקבה, האברים החיצונים שלה תוקנו באמצעות ניתוח, גודלה כילדה וקיבלה על עצמה, בהצלחה, את תפקיד המין הנשי (אברי הרבייה היו נקביים מההתחלה)
  • שניהם קיבלו טיפולים הורמונלים מתאמים.

טענה 1 – ניטראליות פסיכו סקסואלית

  • כלומר למרות הקיום של מין גנטי זהה, ואברי מין חיצוניים זהים, שני בני אדם אלה היו יכולים להתפתח לזכר או לנקבה בהתאם למין שבו זוהו מלכתחילה, ולמין הגידול שלהם.

  • ניטראליות פסיכו סקסואלית פירושו שמאותו הרגע שבו היילוד קיבלו את מינו על פי אברי המין החיצוניים שלו, מקבל הזהות המינית שלו חיזוקים נוספים בלא הרף.- ל פי גישה זו הזהות המינית יכולה להתעצב  אך ורק על ידיד נסיבות סביבתיות (למרות שגורמים ביולוגים מעלות סבירות של מצבים מסוימים)

טענה 2- תקופה קריטית

  • קיימת תקוה קריטית לזיהוי המין וליצירת הזהות המינית- עד גיל 18 חודשים אפשר לשנות (אפילו באופן שרירותי) את מין התינוק (
  • כמו במקרה שתיארתי על הפסידו הרמפרדיט
  • אחרי גיל זה שינוי המין עלול לגרום לקונפליקטים קשים והתפתחות פסיכולוגית נורמלית במין החדש לא סבירה

ביקורת

  • בכל המקרים שהם הציגו וגבר שינוי המין (זיהוי מחודש) באמצעות ניתוח או טיפול הורמונלי
  • כלומר שינו את המאפיינים הביולוגים שיתאימו למין הזיהוי
  • כלומר הצלחת הזיהוי המחודש תלויה, לרוב, בשינויים אנטומיים והורמונלים המתאימים
  • מוכיחה ההפך מהגישה של מני וארהארדט
  • חקרה 38 אנשים שהיה חסר להם אנדרוגן מסוים ולכולם היו אברי מין לא ברורים-
  • 18 מתוכם גודלו כבנות
  • בגיל ההתבגרות התעבה קולם והתחיל להתפתח אצלם פיק ושק אשכים בוגרים
  • 16 מתוך השמונה עשרה קיבלו על עצמם זהות גברית, התחתנו והולידו ילדים.

ב. אימפרטו מקגינלי

  • מקרים אלה מצביעים שלביולוגיה (להתעצמות הפתאומית של הפרשת הטסטוסטרון בתחילת גיל ההתבגרות) עשויה להיות השפעה חשוב על הזהות המינית.
  • וזה בניגוד לכאורה שזהות מינית נקבעת על ידי גורמים סביבתיים מוקדמים

אימפטרו מקגינל הסיקו 2 מסקנות שסותרות את מסקנותיו של מני

  • מסקנה 1: הזהות המינית לא נקבעת באופן סופי בילדות, אלא מתפתחת באופן רצוף
  • מסקנה 2: כאשר המין המיוחד לפרט בלידה סותר את המין הביולוגי הנקבע על ידי טסטוסטרון אז ידוע של המין הביולוגי עליונה

  • לגבי מסקנה 1 הדבר מדויק רק אם נניח שההורים שגידלו בנות לא ידעו שלבנות יגדל פין (באות כפרים שבו בדקו את התופעה הדבר מקובל)
  • אם ההורים  ידעו אז יתכן שהאופציה להפוך בעתיד לגברים היתה טבועה בהתפתחותן הפסיכולוגית המוקדמת (ומצד שני המסקנה של מני שהזהות המינית נקבעת באופן בלתי הפיך לאחר שנתיים מנוסחת בנוקשות רבה מידי)

  • לגבי מסקנה 2 יש סייגים מכיוון שבאותם כפרים עדיף להיות זכר ולא נקבה מבחינת מחויבויות וכד'

לסיכום

  • ברוב המקרים כל מרכיבי המין הביולוגי מתאימים זה לזה והתינוק מזוהה מרגע לידתו כזכר או כנקבה ומתחנך בהתאם
  • במיקרים שבהם המין הביולוגים והמין המיוחס לילד  שונים זה מזה אז יש כאלה שמסוגלים להתמודד אפילו בגיל ההתבגרות עם שינוי מיני-כאשר השינוי תואם את האנטומיה שלהם

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: