פורסם על ידי: or100 | מאי 2, 2009

פסיכולוגיה בין המינים: ניספח א: אשנב לשיטות מחקר- "הפסיכולוגיה כמדע"

1. הקדמה

  • הדבר המיחד את הפסיכולוגיה לעומת תחומים אחרים העוסקים בנפש האדם הוא ש"הפסיכולוגיה היא המדע של חיי הנפש" (ויליאם ג'ימס 1890)

2. החקירה לשיטותיה

  • הפילוסוף האמריקני צ'רלס ס. פירס מנה ארבע דרכים מרכזיות שבהן האדם משתכנע באמיתות של ידע

א.      שיטת הדבקות

ב.      שיטת הסמכות

ג.        השיטה האינטואיטיבית

ד.       השיטה המדעית

  • ישנם שלושה ממדים עיקריים להבדל בין ארבעת הדרכים שבהן משתכנע האדם באמיתות של ידע
  • שיטת המחקר
  • דרך חיפוש המידע
  • דרך החקירה.

א. שיטת הדבקות

  • האדם דבק בדעותיו מבלי להטיל בהן ספק, ומבלי לבחון מידע נוסף
  • האדם לא מודע שיש לו בעיה, או שאלה המצריכה איסוף מידע כי לדעתו כל המידע הנחוץ לו מצוי בידיו.
  • (זוהי לא בדיוק שיטת חקירה כיוון שהאדם אינו חוקר ודורש ואינו רוכש ידע, לדעתו הידע כבר קיים ברשותו)
  • כלומר מבוסס על אמונות אישיות, סטראוטיפיים, דרך חשיבה מסוימת

ב. שיטת הסמכות

  • דוגמאות
  • הסתכלות באנציקלופדיה וראיה בה מקור מוסמך למידע
  • ילד פונה בשאלה לאביו
  • חולה שהולך לרופא

  • שיטת הסמכות יעילה יותר משיטת הסמכות מכיון שהיא מכירה בצורך לאסוף מידע חדש, שלפחות בחלקו הוא מהימן
  • בלעדי שיטה זו האדם לא היה נעזר שקיבל מזולתו, וקשה לדמיין את האנושות מתקדמת מבלי להפיך מידע בין חבריה ובלי לנצל מידע שנאסף ממקורות שונות.

  • מידת ההישענות על מידת הסמכות תלויה
  • ברמת הידע שמייחסים לסמכות ובמידת הידע שיש לשואל עצמו
  • במידת המהימנות והאמינות שמיחסים לסמכות שבה מדובר

ג. שיטה אינטואיטיבית

  • אנשים מאמצים אמיתות אם הן עולות, לדעתם, בקנה אחד עם השכל הישר
  • אנשים יכולים לאמץ טענות שהם עצמם חקרו או כאלה שקיבלו מזולתם
  • יש לזכור שטיעון "הגיוני" הוא עניין אישי שלא משקף בהכרח את העובדות שבמציאות- לעתים מה שנראה כטיעון הגיוני ברמה האינטואיטיבית מתברר כמוטעה וההפך
  • למעשה זוהי הצלחה בין מידע לבין חוקים הגיוניים לאדם עצמו

ד. גישה מדעית

  • לגישה המדעית שתי תכונות המייחדות אותה מהגישות האחרות:
  1. אוביקטיביות
  2. אמפיריות

1. אוביקטיביות

  • החשיבה המדעית חייבת להיות אובייקטיבית במובן זה שהיא משוחררת משיפוטים ערכים והעדפות סובייקטיביות מצד החוקר כך שאין תלות בין תהליך המחקר ומסקנותיו לבין זהותו האישית של המדען
  • כלומר כל חוקר שיחזור על המחקר במתכונות המקורית יגיע לאותן מסקנות
  • במילים אחרות נטרול מערכת ערכים/ אמונות שיכולים לפגוע בשיטת המחקר: מספר חוקרים, שאלונים, לצפיות ראיון.

2. אמפיריות

  • על החקירה לעסוק במציאות = נתונים
  • נתונים הם עובדות הנאספות במחקר והם הכלי העיקרי המשמש לבדיקת טיעונים שונים
  • כלומר זה איסוף שיטתי בדרכים מקובלים שניתן לחזור עליה .

3. הגישה המדעית

תהליך הגישה המדעית

  1. תיאוריה- הסבר תיאורטי- אוסף של חוקים/ כללים שיש ביניהם קשרים
  2. תהייה- שאלות המחקר – הופכת להשערת מחקר- טענה או הנחה שיש לבדוק אותה אמפירית ל גבי קיום קשר בין משתנים

בהשערת מחקר יש משתנים

  • משתנה מקבל מספר ערכים- ההפך מקבוע למשל : מין, מגדר, גיל

  • משתנה מסביר-
  • משתנה מוסבר-

  • הגדרה נומנלית – מילונית, משמעות שמקובלת על כולם- למשל דימוי עצמי הגדרה מה זה
  • הגדרה אופרציונלית- הגדרה תפעולית, הפעולות שמשמשות את החוקר למדידת המשתנה. לקבוע אם נתון מסוים משתמשים או לא משתייך, למשל להגדיר אופריציונלית דימוי עצמי.

בחירת מערך המחקר

  • מחקר מתאמי (קשר)
  • מחקר ניסוי (סיבתיות)

איסוף נתונים- ראיון, שאלון, תצפית

ניתוח נתונים- סטטיסטיקה

הסקת מסקנות

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: